Herce w dźwięku.

Częstotliwość to nieodłączna jednostka fali akustycznej. Wyrażamy ją w Hercach, ale najczęściej spotkasz się z oznaczeniem Hz, lub KHz (gdzie K oznacza kilo, czyli tysiąc tzn. że 1KHz to 1000Hz). Przed przeczytaniem tego wpisu, sugeruję zapoznać się z artykułem o fali sinusoidalnej.

Tutaj dowiesz się, czym jest fala sinusoidalna.

Co to są Herce?

Herc jest to ilość cykli w okresie jednej sekundy. 1 Hz to jeden cykl, który trwa jedną sekundę. 2 Hz to dwa cykle w ciągu jednej sekundy itd. Najprościej jest to wytłumaczyć na przykładzie fali sinusoidalnej.

rys. 1

Ilustracja obrazuje nam interpretację poszczególnych częstotliwości. Z racji, iż człowiek słyszy w przedziale od 20 Hz do 20 000 Hz, to właśnie tym zakresem będziemy się interesować. Wyobrażając sobie częstotliwość 20 KHz (czyli 20 000 Hz, gdyż ‚K’ oznacza tutaj tysiąc) oznacza to, że wykonywane jest 20 000 cykli w siągu jednej sekundy. Co prawda potrzeba już profesjonalnego sprzętu audio, aby wygenerować taką częstotliwość z przetwornika, ale i także zdrowego ucha, aby ją usłyszeć. Jednak teoretycznie membrana głośnika wykonuje wtedy 20 000 cykli na sekundę. Trudno jest sobie wyobrazić tę niesamowitą prędkość, ale przy okazji dowiedzieliśmy się, czemu membrana wysokotonowa sprawia wrażenie, że się nie rusza. Otóż porusza się, ale tak szybko, że nie dostrzegamy tego gołym okiem.

Jak brzmią herce?

Jeżeli jesteście ciekawi i chcecie osłuchać się z brzmieniem konkretnych Hz, polecam odwiedzić stronę poniżej. Pamiętajcie, tylko aby na początku ściszyć sobie głośniki bądź słuchawki!

Generator brzmienia fali sinusoidalnej: onlinetonegenerator.com.

Jeżeli odwiedziliście stronę, na dole generatora można była zauważyć 4 rodzaje fal do wyboru. Na temat 3 pozostałych fal jeszcze będzie artykuł, lecz już teraz mogę zaspokoić waszą ciekawość i powiedzieć, że biorą się one z syntezy (nawarstwiania) fali sinusoidalnej.

Zróbmy mały eksperyment! Korzystając z tablicy stroju równomiernie temperowanego, stworzymy akord. Jak widać niżej, każdej wysokości dźwięku w każdej oktawie jest przypisana częstotliwość bazowa.

Częstotliwość bazowa dźwięku C z 4 oktawy wynosi 261.626 Hz – brzmi następująco:

Częstotliwość bazowa dźwięku D# z 4 oktawy wynosi 311.127 Hz – brzmi następująco:

Częstotliwość bazowa dźwięku G z 4 oktawy wynosi 391.995 Hz – brzmi następująco:

Jeżeli włączymy te trzy dźwięki zaprezentowane powyżej w tym samym czasie, otrzymamy trójdźwięk zwany akordem C-mol. Brzmi on następująco:

Jeżeli w ramach rozrywki dodamy rytm dla stworzonego akordu C-mol i trochę sampli?

Podsumowanie.

W pracy z dźwiękiem niezmiernie istotne jest, aby potrafić określić częstotliwość dźwięku ze słuchu. Co prawda istnieją urządzenia, które nam w tym pomagają, lecz brak świadomości w tym aspekcie bardzo utrudnia pracę. Pewnie zdarzyło ci się kiedyś usłyszeć na koncercie nieprzyjemny pisk, gdy ktoś mówił w mikrofon. Ten pisk jest sprzężeniem zwrotnym, wynikającym ze zbierania sygnału z głośnika, z powrotem do mikrofonu. Jeżeli posiadamy wprawione ucho, wystarczy usunąć na EQ mikrofonu częstotliwość, która odpowiada wysokości, z jaką pojawia się dany pisk i problem mamy z głowy.

2 komentarze do wpisu „Herce w dźwięku.”

Dodaj komentarz